Narušený imunitný systém? Vyhnite sa tetovaniu

Ak váš imunitný systém nie je silný a zdravý, môžu sa po vykonaní tetovania vyskytnúť neočakávané vedľajšie účinky, čo naznačuje prípad ženy, ktorá hľadala liečbu záhadných a pretrvávajúcich bolestí v ľavom boku, kolene a stehne.

Ak máte akýkoľvek dôvod pochybovať o fungovaní imunitného systému, mali by ste si nechať toto tetovanie rozmyslieť.

Nové vydanie časopisu Prípadové správy BMJ predstavuje prípadovú štúdiu ženy, ktorá vyhľadala lekársku pomoc kvôli silným a pretrvávajúcim bolestiam ľavého bedra, kolena a stehna po tom, čo si nechala tetovať ľavé stehno pred niekoľkými mesiacmi.

V roku 2009 podstúpila dvojitú transplantáciu pľúc, ktorá si vyžadovala dlhodobú imunosupresívnu liečbu, aby sa zabránilo reakcii na odmietnutie transplantátu.

To samozrejme znamenalo, že bol narušený celý jej imunitný systém a nebude reagovať na cudzie látky v tele rovnako, ako by to robil normálne.

Napriek tomu netušila, že účinky nejakým spôsobom zasahujú do jej ocenenia tetovania.

Keďže si už pred niekoľkými rokmi nechala tetovať, v januári 2015 sa rozhodla urobiť si ďalšie na ľavé stehno. Ihneď po zákroku zaznamenala v oblasti mierne podráždenie pokožky, čo však nie je nezvyčajné a je to iba dočasný efekt.

Ešte znepokojivejšie však bolo, že 9 dní po vykonaní tohto tetovania začala mať silné bolesti v ľavom kolene a stehne, ktorých zvládnutie si vyžadovalo silné lieky proti bolesti.

Príznaky sa časom zmiernili. Ale po 10 mesiacoch úplne nezmizli.

„Jej bolesť bola stále nepríjemná, nemenná a spôsobovala pravidelné poruchy spánku,“ píšu autori prípadovej analýzy.

Sú to William Thomas Wilson, Mannix O’Boyle a William J. Leach, všetci z Národnej zdravotníckej služby (NHS) Greater Glasgow a Clyde vo Veľkej Británii.

Nezvyčajný zápal spôsobený tetovaním?

Žena nakoniec požiadala o radu reumatologickú kliniku, kde si nechala urobiť sériu testov, ale všetky výsledky naznačovali normálne rozpätie.

Keď sa však lekári rozhodli vykonať biopsiu jej stehenného svalu, vysvitlo, že žena mala niečo, čo sa nazýva „zápalová myopatia“. V jednoduchej angličtine ide o chronický zápal svalu, ktorý sa vyznačuje bolesťou a svalovou slabosťou.

V tomto konkrétnom prípade na základe anamnézy a informácií ženy dospeli lekári k záveru, že tento stav bol pravdepodobne spôsobený dopadom čerstvého tetovania na systém, ktorý sa zvýšil v súvislosti s narušeným imunitným systémom.

„Je dobre známe, že imunosupresívni pacienti majú zvýšené riziko infekcie,“ píšu autori a dodávajú: „Je preto logické, že u týchto pacientov by bolo zvýšené riziko komplikácií v dôsledku tetovania.“

Špecialisti nedokázali rozhodným spôsobom hovoriť o vzťahu príčiny a následku, sú si však dostatočne istí, že interakcia medzi poruchami spôsobenými procesom tetovania - a možno atramentom použitým na tetovanie - a oslabeným imunitným systémom viedla k chronickému svalu pacienta. zápal.

"Aj keď uznávame, že neexistujú dôkazy, ktoré by jednoznačne preukázali príčinný účinok, načasovanie nástupu a lokalizácia symptómov dobre korelovali s aplikáciou tetovania a neexistovali žiadne ďalšie identifikovateľné faktory, ktoré by patológiu spôsobili."

Farby atramentu nemusia byť úplne bezpečné

Žene teda predpísali fyzioterapiu a jej príznaky sa o rok neskôr zlepšili. Po 3 rokoch od objavenia sa symptómov bola konečne bez bolesti.

Presný spôsob, akým tetovanie môže viesť k takejto komplikácii u osôb so zhoršenou imunitnou odpoveďou, však zostáva nejasný. Špecialisti, ktorí sa zaoberali týmto prípadom, naznačujú, že farebný atrament používaný pri tomto procese môže mať niečo spoločné.

„Je známe, že nežiaduce tetovacie reakcie môžu vzniknúť z typu použitého atramentu alebo farbiva,“ píšu.

„Najčastejšie to vidíme pri červenom atramente a pri použití ťažkých kovov v látkach,“ poznamenávajú a dodávajú, že žena si dala urobiť tetovanie s rôznymi farbami, vďaka čomu môže byť jej zápal svalov reakciou na jednu. taký agent.

Špecialisti, bohužiaľ, tiež poznamenávajú, že tetovací priemysel nie je v Spojenom kráľovstve dobre regulovaný zákonom, čo môže jednotlivcov vystaviť neočakávaným zdravotným rizikám.

V Spojených štátoch amerických v posledných rokoch požiadal Úrad pre kontrolu potravín a liečiv (FDA) o stiahnutie rôznych tetovacích farieb alebo permanentných farbív na make-up z trhu, pretože spotrebitelia hlásili nežiaduce reakcie alebo infekcie.

Zdá sa, že táto prípadová štúdia zdôrazňuje, že všetci tí, ktorí uvažujú o tetovaní - najmä tí, ktorých imunitný systém mohol byť narušený - si možno budú chcieť dvakrát rozmyslieť, než sa rozhodnú, ktoré môžu mať nežiaduce následky na zdravie.

Autori štúdie však tiež vyzývajú zdravotníckych pracovníkov, aby neprehliadli možnosť komplikácií pri tetovaní, keď budú vyzvaní na stanovenie diagnózy v prípadoch podobných tým, ktoré sú tu popísané.

„[T] jeho prípad,“ hovoria, „slúži ako pripomienka na to, aby sa komplikácie spojené s tetovaním považovali za súčasť diferenciálnej diagnostiky, keď sa u pacientov, najmä u pacientov s potlačenou imunitou, vyskytujú neobvyklé atraumatické muskuloskeletálne príznaky.“

none:  biológia - biochémia dýchacích hiv-a-pomôcky